17. března 2013 - Ještě větší odpad než jsme mysleli. A zároveň jedna
z nejlepších her letošního roku! To je nový Tomb Raider a Lara Croft po
restartu. Slibovali otevřený svět a vystrašenou nezkušenou hrdinku. Místo toho
dodali paskvil (TR druhá strana mince) plný nesmyslů a kiksů, který se navíc hraje skoro
sám, hráč jenom tak lehce asistuje a po většinu času se dívá.
Tady už vážně přestává veškerá sranda, výraz lineární tunel plný skriptů dostal v tomhle veledíle úplně nový rozměr. Lidem to ale překvapivě nijak zvlášť nevadí a možná to ani nevidí, hra sbírá skvělá hodnocení a vývojáři z Crystal Dynamics se možná popadají za břicha. Dokázali to, mají velkolepou akční jízdu ve stylu Uncharted. A přitom stačilo tak málo. Jenom vytvořit tunel napříč ostrovem, co pár desítek metrů narafičit přestřelku, pak nějaké to hopsání, dramatickou QTE sekvenci a pro zpestření trochu toho běhání. Běhání v tunelu.
Tady už vážně přestává veškerá sranda, výraz lineární tunel plný skriptů dostal v tomhle veledíle úplně nový rozměr. Lidem to ale překvapivě nijak zvlášť nevadí a možná to ani nevidí, hra sbírá skvělá hodnocení a vývojáři z Crystal Dynamics se možná popadají za břicha. Dokázali to, mají velkolepou akční jízdu ve stylu Uncharted. A přitom stačilo tak málo. Jenom vytvořit tunel napříč ostrovem, co pár desítek metrů narafičit přestřelku, pak nějaké to hopsání, dramatickou QTE sekvenci a pro zpestření trochu toho běhání. Běhání v tunelu.
Lara se na svoji novou hru taky zrovna netváří. |
Pro ilustraci té neskutečné tragédie jsem na YouTube vybral dvě videa. Vlastně náhodně, prostě jsem odkliknul první gameplay Tomb Raider klipy co jsem našel. Díky přísnému nalinkování hry, skriptování a tuneloidnímu pojetí, by to nemělo vadit – tuhle „hru“ musí všichni „hrát“ skoro na chlup stejně. Ona vám totiž nic jiného nedovolí, neumožní ani vás nikam moc nepustí.
Následující soupis herních akcí by klidně mohl být návodem,
občas bývají psány stylem postava X udělala tohle, postava Y sebrala tamto.
Tedy kdyby Tomb Raider nějaký návod potřeboval. Jak vidno, vystačí si jen s několika
akcemi a celé je to dost k pláči.
Lara sjede po laně a pak chvilku běží chodbičkou.
Na dvorečku otočí kohoutem a zapálí rozlité palivo.
Ze žaláře pokračuje dál chodbičkou, na jejímž konci nalézá brokovnici.
Filmeček
Filmeček – a odlet v ukradeném Millennium Falcon.
Poznámka: PSX verze byla dost ošklivá a hloupé jsou i prodlevy mezi sekvencemi, způsobené taháním dat z cédéčka. A hráno patrně na easy, všude zneškodnil jen pár Stormtrooperů, pamatuju to o něco náročnější.
Ale co se herní náplně týče, tahle 18 let stará interaktivní srajda si s novým a úžasným Tomb Raiderem moc nezadá. Všechno je sice renderované, takže mezi jednotlivými dvorečky a přestřelkami nelze běhat v chodbičkách vlastnoručně, tak jako s Larou v plném a živém 3D světě. Ovšem jinak byla tahle hra asi tak zábavná, otevřená a nápaditá, jako dílo Crystal Dynamics. Tedy skoro vůbec, jen jedna cesta, předem dané úkoly a drobné mezihry, od hráče se pouze chtělo aby jel podle scénáře, občas zmáčknul nějaké tlačítko a dělal co pro něj autoři připravili.
Takže co to na nás ten Tomb Raider vlastně zkouší? A vážně stačí v roce 2013 takhle málo hráčům ke štěstí? Běžet jen koridorem, občas někoho trefit a čekat kdy se v obraze objeví kontextová tlačítka? Což samozřejmě není jen problém Lary, ale spousty dnešních mainstream a rádoby her.
Degenerace postupuje závratným tempem a hry se nebezpečně přiblížily filmům. Nejen svým vizuálním zpracováním a prezentací, ale také mírou interakce i možností zasahovat a ovládat je. Nebo spíš nezasahovat a neovládat. Víte co, ruce pryč, ještě to tvůrcům pokazíte! Raději jen seďte a dívejte se. Na hraní (už brzy) zapomeňte.
Filmeček
Po pádu letadla je tu QTE scéna, Lara klouže po srázu a
vyhýbá se troskám.
Následuje útěk rozpadající se vesničkou, Lara přeskakuje
mezi domky.
Filmeček
Na malém dvorečku zlikviduje Lara pár protivníků.
Pak popoběhne chodbičkou a utáboří se.
Po krátkém odpočinku běží Lara dál chodbičkou, pěšinka ústí
na dvoreček s několika nepřáteli.
Pár z nich zabije dokonce visíc hlavou dolů, když se
automaticky chytila do pasti. (součást tutoriálu)
Lara přeskáče pár beden a plošinek, na konci chodbičky
přeleze po laně.
Filmeček.
Poznámka: během stávajících 10 minut „hraní“ mohl hráč jen
běžet úzkým koridorem a těšit se až dorazí na dvorek. Tam mu ve 3D verzi
Moorhuhna bylo milostivě dovoleno zabít několik vykukujících nepřátel. A co všechno umí vaše devítková hra?
Tenhle pán měl pár minut zpátky nohu pokousanou vlky. Teď už běhá a zjevuje se na místě, kam neměl jak se dostat |
Lara sjede po laně, na dvorečku zabije pár nepřátel a
pokračuje dál chodbičkou.
Pak přeskáče několik ostrůvků a sjede po několika lanech, ve
snaze dostat se k pilotovi letadla.
Lezení na posledním laně je ozvláštněno QTE akcí, před pádem
ji zachrání stisk tlačítka X.
Pilot už na místě dopadu není, Laře tedy nezbývá nic jiného
než pokračovat dál chodbičkou.
Po chvíli objeví další tábor. Nabere zde síly na další
pokračování chodbičkou.
Filmeček
Lara se nečekaně ocitla v zajetí, osvobodí se
v jednoduché QTE sekvenci.
Ač uvězněna, všechny zbraně Laře zůstaly. Dokonce i luk, který viditelně nikde nenese a který se záhy vynoří odnikud. |
Ze žaláře pokračuje dál chodbičkou, na jejímž konci nalézá brokovnici.
Díky ní odpaluje překážku a pokračuje dál chodbičkou.
Filmeček
Poznámka: první gameplay video po 24 minutách končí a je asi zbytečné dělat shrnutí.
Když po většinu času Lara běhala chodbičkou a k ukrácení dlouhé chvíle
zabíjela na několika dvorcích skupinky nepřátel, respektive podstoupila pár
super-záživných QTE sekvencí.
Další video (part 7) začíná jak předchozí končilo, takže…
Filmeček
Na dvorku zabije Lara několik nepřátel a rozbije zvonem
bránu.
Cesta je volná, může tudíž pokračovat dál chodbičkou.
Znovu se utáboří, přestože k tomu není důvod.
Následuje šplh na vrchol ke kostelíku. Lara přeskakuje
plošinky a ručkuje.
Na dvoupatrovém dvorečku pod velkým zvonem zabije pár
nepřátel a postupně otevře obě okenice.
Prostřednictvím této „hádanky“ poničí zvon levý i pravý sloup,
následně se zřítí a otevře cestu dál.
Lara se sklouzne chodbičkou dolů a utíká před bestií.
Přeskakuje po bortících se plošinkách.
Závěr scény tvoří QTE pasáž a další klouzání.
Filmeček
Lara pokračuje dál chodbičkou a znovu se utáboří, přestože k tomu
ani tentokrát není důvod.
Potom pokračuje chodbičkou až na další dvoreček, kde zabije
několik nepřátel.
Sveze se po laně a…
Filmeček
Následuje další jízda po laně, dvorek a zabití dalších
několika nepřátel.
Tady se dokonce dá jít horem nebo spodem! Nicméně náplň se
nemění, chodbička a zabíjení nepřátel.
Lara pak vleze do řeky, je stržena proudem a v QTE
sekvenci se vyhýbá překážkám.
Sebrat padák, nasadit a doufat, že pád nějak přežije a přistane. Tuhle pasáž předváděli Square Enix už na E3. A už tehdá se mi těch QTE zdálo až moc. |
Navazuje QTE sekvence ve vraku letadla, Lara sbírá padák a
zkouší ho řídit.
Filmeček
Poznámka: jsme na konci druhého gameplay videa. Během 20 minut jsme viděli
totéž co v prvním, totiž báječnou a fenomenální hru, ve které hráč běžel
s Larou v uzavřeném korytě, občas vyskočil, občas mačkal čudlíky při
QTE a tu a tam střílel slepičky na dvorku. Vlastně ty jsou v Moorhuhnu, tady jde o
bandu místních fanatiků.
Pokračovat dál nemá smysl, ale v tomhle šablonovitém duchu lze popsat celou hru. Od začátku do konce. Nebýt asi 3-4 větších náměstíček, kde dostane hráč i Lara konečně trochu volnosti (a ze kterých vedou další chodbičky), ze sevřeného koridoru se po celých těch 8, 10, možná 15 hodin hraní vůbec nevymaní.
Což je docela nářez, úplná pařanská nirvána. A uvážíme-li, že tvůrci Tomb Raidera mluvili o otevřeném světě, pak hodně velký nářez. I tuneloidní hra plná skriptů může být dobrá a v rámci možností pestrá i nápaditá (třeba Half-Life?), nová Lara Croft ale předvádí snad tu nejhorší možnou podobu a variantu. Tohle je skutečně spíš interaktivní film, než cokoli jiného. Možností co dělat a jak se zabavit je minimum, polovina věcí se děje automaticky..., ale hlavně že to skvěle (a samozřejmě filmově) vypadá.
Schválně, pro srovnání. Dejme si krátké gameplay video ze Star Wars: Rebel Assault II. Už ve své době (1995) nevalně přijaté napůl arkádové střílečky, napůl interaktivního CD-ROM filmu. Který krásně reprezentuje a předvádí, o čem tyhle hry byly a co všechno v nich bylo špatně. Inu renderovaný film, kde hráč honí křížek po obrazovce a snaží se něco trefit.
Filmeček
Pilot střílí ze zákrytu Stormtroopery.
Filmeček – popoběhne chodbičkou dál.
Ze zákrytu opět střílí Stormtroopery.
Filmeček – a další přesun.
Pilot ze zákrytu opět střílí Stormtroopery.
Filmeček – pilot jde chodbičkou a hledá hangár.
Poznámka: PSX verze byla dost ošklivá a hloupé jsou i prodlevy mezi sekvencemi, způsobené taháním dat z cédéčka. A hráno patrně na easy, všude zneškodnil jen pár Stormtrooperů, pamatuju to o něco náročnější.
Ale co se herní náplně týče, tahle 18 let stará interaktivní srajda si s novým a úžasným Tomb Raiderem moc nezadá. Všechno je sice renderované, takže mezi jednotlivými dvorečky a přestřelkami nelze běhat v chodbičkách vlastnoručně, tak jako s Larou v plném a živém 3D světě. Ovšem jinak byla tahle hra asi tak zábavná, otevřená a nápaditá, jako dílo Crystal Dynamics. Tedy skoro vůbec, jen jedna cesta, předem dané úkoly a drobné mezihry, od hráče se pouze chtělo aby jel podle scénáře, občas zmáčknul nějaké tlačítko a dělal co pro něj autoři připravili.
Takže co to na nás ten Tomb Raider vlastně zkouší? A vážně stačí v roce 2013 takhle málo hráčům ke štěstí? Běžet jen koridorem, občas někoho trefit a čekat kdy se v obraze objeví kontextová tlačítka? Což samozřejmě není jen problém Lary, ale spousty dnešních mainstream a rádoby her.
Degenerace postupuje závratným tempem a hry se nebezpečně přiblížily filmům. Nejen svým vizuálním zpracováním a prezentací, ale také mírou interakce i možností zasahovat a ovládat je. Nebo spíš nezasahovat a neovládat. Víte co, ruce pryč, ještě to tvůrcům pokazíte! Raději jen seďte a dívejte se. Na hraní (už brzy) zapomeňte.
2 komentářů
Psaní komentářůZjednodušování her mne taky pěkně štve. Nalijme si ale čistého vína, na vině jsou i herní magazíny, které těmto hrám bez okolků dají 9/10. Proč tomu dal Eurogamer tak vysoké hodnocení, když se pak člověk na soukromém blogu dočte tohle? To jsou tlaky od výrobců/distributorů tak silné?
ReagovatNepoužívej survival instinkt (tlačítko LB) a užij si rébusy, nepoužívej mapu na poklady a prohledávej okolí. Každý předmět má své opodstatnění, každý deník krásně přibližuje tajemství ostrova. Pěkná grafika, krátké cutscény, v poho. Dej si Metal Gear Solid 4, nebo Residenta Evila 6 a pak napiš hodnocení :-)
ReagovatNegativum je velké množství nábojů.
Rebel Assault 2 byl v té době boží interaktivní film/hra. Dohráno několikrát :-)
ConversionConversion EmoticonEmoticon