10. června 2011 - Posledním konferenčním pánem na holení bylo japonské
Nintendo, kteréžto mělo mít v rukávu hned několik trumfů. Šuškanda šla
především o možném odhalení pátého dílu Grand Theft Auta, respektive očekávaném
představení Projectu Café, coby nástupci Nintenda Wii a nové velké konzoli od
Big N. Ale podobně jako u Ubisoftu, i tady se na úvod hlavně slavilo - Zelda
totiž měla pětadvacáté výročí.
Proto krátké ohlédnutí do historie a několik tklivých
melodií zahraných ve velkém stylu živým symfonickým orchestrem přímo na pódiu,
nebo možná lehce pod ním. Nechybělo dokonce ani pár dárečků, v podobě
vbrzku vycházející Zeldy 3D pro Nintendo 3DS (v podstatě by mělo jít o remake legendární
Octarina of Time), nebo původní Gameboy verze Legend of Zelda: Link's
Awakening, stažitelné z internetového eStore 3DS. Majitelům Nintenda DSi
pak bude zdarma nabídnuta Zelda Four Swords, kooperativní to akce hned pro
čtyři hráče.
Příchod Satoru Iwata, prezidenta a CEO Nintenda, na pódium
jakoby zvěstoval ono dychtivě očekávané uvedení „Wii 2“. Zvlášť když spustil
cosi o měnícím se světě her, který s nástupem právě jejich Wii-čka a
revolučních 3D technologií prodělal (prý) dramatické změny. Je údajně čas na
velkou obrodu a jakési stmelení všeho hráčstva. Už žádné čistě hardcore hraní a
konzole šité na míru jen casual gamesníkům na straně druhé, je čas na konzoli
pro všechny. Na platformu, která zaujme a bude vyhovovat všem, ať už chtějí
hrát a mají rádi cokoliv. Dobrá, takže Project Café, Wii 2, Wii HD…, či jak se
ta věcička nakonec bude jmenovat, bude oním spasitelem?
Těžko říct, protože namísto odhalení nového božského
hardware se z čista jasna objevilo prezentační video mapující lineup Nintendo
3DS značek a her připravovaných na letošní rok. Chystá si Nintendo nějak zvlášť
své konference, promýšlejí schéma prezentací, pořadí jednotlivých bloků a mají
cosi jako scénář… nebo jednoduše plácají páté přes deváté a skáčou od tématu
k tématu? Podle reakcí v sále to vypadá spíše na druhou variantu, ani
výraz „informační roztříštěnost“ zcela nereprezentuje onen zmatek, s jakým
Big N servíruje davu novinky.
Kolem a kolem, handheld Nintendo 3DS zatím nepřesvědčil. Her
doposud mnoho nemá (a těch dobrých je ještě méně), jejich cena, podobně jako
cena vlastního zařízení, je poněkud vysoká, 3D nevýrazné (když ne rovnou
nepoužitelné), design zastaralý a ostatní funkce ne vždy bezproblémové a plně
fungující. Tím spíš budeme-li hovořit o naší kotlině. Prezentační klip tak
přislíbil eliminovat alespoň první zmíněný problém, her se vskutku připravuje
kupa. Drobnou potíž vidím jen v tom, že jde veskrze o stále tytéž značky a
série, s nimiž Nintendo pracuje už celá desetiletí.
Na 3DS dorazí „nový“ Mario Kart, Star Fox, Kid Icarus, i
bratři Super Mariové. Hodně prostoru dostal také titul Luigi's Mansion 2, nutno
ovšem podotknout, že vypadá znovu zábavně, byť trochu jako Ghostbusters.
Opomenuty nebudou ani provařené značky third party vydavatelů typu Resident Evil:
Mercenaries, Ace Combat 3D, Metal Gear Solid: Snake Eater 3D, Tekken 3D, Cave
Story 3D, Galaga Dimensions, Resident Evil: Revelations, nebo Driver: Renegade,
přivalí se také Pac-Man a Tetris.
Samozřejmě nic proti klasikám a velkým hrám předělaným na
malé. Minimálně inovace v podobě 3D (bude konečně přínosem a funkční?) a
zapojení pohybového ovládání, díky naklánění konzole, či kamerky snímající
udivené pohledy vašich soupeřů v multiplayeru, je zase o něco málo
obohatí. Ovšem Nintendo jakoby skutečně svým způsobem uvízlo v čase a od
dob N64 nikam výrazně nepokročilo.
S každým dalším novým kusem hardwaru vždy jen lehce
navýší počet polygonů, rozlišení a jistě, využije pohybového ovládání. Jinak se
ale všichni ti Máriové prakticky nepohnuli z místa. Mario Kart 3DS je prostě
Mario Kart do kapsy. Totéž Star Fox a Kid Icarus. O Super Mario 3D vám zase
každý hned poví, že jde o přenosnou verzi Super Mario Galaxy. A při vší úctě ke
klasikám a stále výtečné hratelnosti, vážně ještě někoho baví hrát stále tytéž
hry pořád dokola, jen s lehce faceliftovaným kabátkem a designem levelů?
Aby toho retra a starých dobrých her nebylo málo, Reggie
Fils-Aime z amerického Nintenda záhy odprezentoval službu Virtual Console.
Ve stručnosti, jejím prostřednictvím si bude na Nintendu 3DS možno zakoupit
klasické tituly z let dávno minulých, aneb další a další vykopávky, ač
pořád dobré a hratelné, do vaší supermoderní přenosné krabičky. Speciálně
zmíněn byl Pokémon (kolik že jich jen na Gameboyích a GBA vůbec vyšlo?) v jeho
3DS variaci zvané Pokedex 3D. Zachraň se kdo můžeš! Naopak Excitebike by ve 3D
nemusel být vůbec marný, ostatně úspěch Joe Dangera či Trials HD dává tušit, že
blbnutí na motorkách nás pořád baví.
Ale nyní už opravdu nová konzole od Nintenda! Reggie si
hraje se slovíčky, prý když se Wii ujalo a bylo čteno jako We (pamatujete na
reportáž ČT, hovořící o Nintendu Wajáj?) oni souhlasí a budou v tom
pokračovat. Dámy a pánové, seznamte se s Wii U. Nakonec se tedy konzole
jmenuje po nás? We, you? A teď který název je stupidnější, Vita nebo Wii U? O
skloňování nemluvě. Máte už prosím tu novou střílečku na Wýjůčko? Myslíte
Wýčko? Ne, Wýjůčko! A babi, Ježíšek ať mi přinese posledního Maria, ale pozor,
na Wýjůčko. Prostě v rohu na krabičce bude napsáno Wii a pak U. Bude tam velký
dvojitý W-é, pak jakoby dvě postavičky a modrý Ú… radši ti to nakreslím.
A zmatky pokračují. Teď už máme všichni jasno, ale
v prvních chvílích to bylo tak 50 na 50. Ovladač Wii U vypadá jako tablet,
jakkoliv stále disponuje i klasickými páčkami a tlačítky, dominantní je právě
dotykový touchscreen. Samozřejmostí jsou také vestavěné gyroskopy,
akcelerometr, kamera, vibrační motorky… obava z velké hmotnosti a bolavých
rukou při delším hraní se sama nabízí. A co spotřeba baterií? Nicméně tableto-gamepad je jakousi
prodlouženou rukou konzole i vlastní televizní obrazovky, pokud budete od hraní
vyrušeni, lze v klidu pokračovat právě na malé 6,2 palce velké obrazovce,
zatímco rodinka už se na plazmě dívá na zprávy či sport.
Bezdrátový přenos je prý naprosto plynulý a bez lagů,
ačkoliv handheld tahle věcička nenahradí ani nesupluje. Bez Wii U coby konzole
(která nakonec veřejnosti vůbec nebyla představena, natož odhalena její HW
specifikace) prostě fungovat nebude. Efektní klip rovněž v praxi předvedl
nové herní a designové možnosti, kterak lze tenhle ovládací tablet do her
implementovat. Můžete skrz něj mířit a házet míčky při baseballu, odpalovat při
golfu, lze na něm kreslit, cokoliv posouvat, metat z něj hvězdice i použít
ho jako fotoaparát. Nintendo to jednoduše znovu zkouší, opět nás láká na
inovovaný když ne zcela nový způsob ovládání her a vůbec interakce
s herním světem, tentokrát navíc i v solidní grafice a se slušným
výkonem.
Snaha dohnat (když ne rovnou předehnat) konkurenci
v podobě Xboxu 360 a PS3 je jasná, plejáda mluvících hlav na videu i
přehled vydavatelských domů, které do toho s Nintendem jdou a Wii U budou
podporovat, je značná. Mihnul se Warren Spector i Ken Levine, jakož též
hlavouni Ubisoftu, EA, THQ, Warner Bros, nebo Disney. Na Wii U si jednoduše
zahrajeme i pecky typu Batman: Arkham City, Assassin's Creed, Aliens: Colonial
Marines, Darksiders II, Metro: Last Light, téměř všechny sporty od EA, Army of
Two, DiRT… no bude toho spousta, údajně ani Battlefield není do budoucna nemožný.
O novém GTA nicméně ani slovo, každopádně trailer odhalil LEGO City Stories od
Traveller's Tales, které docela jako GTA z kostek Lega vypadá.
A to je vše, přátelé… cena Wii U zůstává zatím neznámá,
datum uvedení na trh mlhavé (někdy v roce 2012 je skutečně široký pojem),
na design, velikost a střeva samotné konzole je patrně uvaleno embargo… a tím
se s námi Nintendo prozatím loučí. Můj bezprostředně první dojem? Nintendo
to opravdu zkouší. Jakkoliv s Wii uspělo, a díky pohybovému ovládání a
hrám pro všechny skutečně přitáhlo ke konzolím a hraní na nich lid zatím
nepostižený a digitální zábavou nezasažený, (ne)podpora third party firem a
výrazná technologická ztráta je evidentně tíží.
Wii U by proto (už vzhledem k představeným hrám a
technologickým demům) mělo hardwarově a výkonově dohnat duo X360/PS3, pakliže
nebude ještě o fous silnější. Což vzhledem k výrobním procesům a novým
čipům (ať už Wii U poběží na čemkoliv) asi nebude problém. No jo, ale co dál?
Předpokládejme, že si Nintendo pospíší, a Wii U uvede na trh už na jaře 2012.
Byť by tomu mělo být třeba jen v Japonsku s tím, že USA a Evropa
přijde na řadu až o Vánocích. Dobrá, rázem tady budou tři stejně silné konzole
(ačkoliv oproti dnešním herním PC všechny stále dost zastaralé) a Big N bude moci
svým zákazníkům nabídnout všechny ty multiplatformní herní pecky. Navrch se
zajímavým způsobem ovládání, při vší neúctě ke Kinectu a Move.
Může se ale stát, že už v roce 2013 někdo vyrukuje s novou
generací konzolí, respektive s nějakým tím Xboxem 720, potažmo PS4. A
jestli se tak stane (MS i Sony zatím takticky mlčí a mlží) Nintendo by
s Wii U mohlo být velice rychle tam co s prvním Wii, tedy na chvostu
a tím třetím vzadu. MS i Sony by rázem zase měli lepší HW, lepší hry, portování
na Wii U by se stalo problematické a nezajímavé… no to jsem tedy žádostiv, jak
dlouho si Wii U užije slávu a udrží se na výsluní.
ConversionConversion EmoticonEmoticon