Což je první dobrá zpráva, osm giga by mělo chvíli vydržet.
Pozitivní je i zmoudření Sony co se stavby konzole týče, tentokrát jednoduše
chtějí vyjít vývojářům vstříc, už žádné nestandardní kejkle s pamětí,
procesory…, PS4 bude zkrátka tvůrcům přístupná. A navíc i levná, když se
použitím „toho co už je“ ušetřily finance na vývoj. Stinnou stránkou je pak ne
zrovna úchvatný předpokládaný výkon, speciálně grafika, respektive zvolený čip,
zažívala největší slávu pár let zpátky.
Ale teď už zatleskejme ovladači! No vážně, nedělám si
srandu, jakkoliv ta naplánovaná pauza pro reakci publika srandovní byla. Příště
se možná diváci v sále budou modlit a klanět inovované Move bambuli. Ovšem
tentokrát to byl gamepad, rovněž prozrazený pár dní nazpět, jemuž vévodí
především nová touchpad ploška. Jinak je to vlastně DualShock po faceliftu, pár
tlačítek ubylo, pár nových se objevilo…, přední straně dominuje poziční světlo,
kterým se ovladač bude hlásit na PS4 Eye kamerku. Ta byla fakticky zdvojená,
čímž Sony představila svou verzi Kinectu, ale díky prostorovému snímání je to
nutnost, jen jedno digitální oko nestačí.
Další kapitolou konference bylo naneštěstí sdílení a
socializace, když nastoupil David Perry. Sony koupila Gaikai a Sony má novou
konzoli, co je vlastně PC. Takže všechno požene přes cloud (po síti si
zahrajeme dema, zavzpomínáme na PSX, PS2 a PS3 klasiky, vyzkoušíme nové hry
před nákupem, nakoukneme kamarádům přes rameno co zrovna paří, poradíme jim
když náhodou zakysnou, nebo se rovnou připojíme a budeme hrát společně…) inu
streamováním obsahu je možné ledacos. A jelikož se PS4 stala písíčkem, nabídne
i spoustu dalších věcí, které PC dávno umějí.
Típání obrázků, záznam a upload videí, stahování na pozadí,
komentování příspěvků a výkonů přátel, lajkování, zobrazování obsahu na míru,
když vám konzole přednostně servíruje to co se líbí a co by vás mělo zajímat…,
zkrátka naprosto běžné záležitosti. Pro konzole ale nové, revoluční, úžasné,
neodolatelné… a tak dál. Svým způsobem je to nutnost a doba si to žádá, hráči
holt mají občas potřebu se družit, streamování rovněž elegantně vyřeší zpětnou
nekompatibilitu a další věci. To by tak hrálo, aby si hráči dál hráli staré
hry, co už mají nakoupené z dřívějška. Jen tak zdarma a zbůhdarma. Hezky
znova zaplatit a znova si je koupit do/pro PS4, tyhle videohry nejsou žádná
charita!
Trendem je i streamování z velké na malou, ať už
obrazovky, nebo konzole. Uměla to částečně už PS3 a PS handheldy, umí to i
Nintendo Wii U, dělá na tom Nvidia se svou gamepado-konzolí Shield a mnozí
další, PS4 proto logicky nemůže zaostávat. Remote Play je v zásadě dobrý
nápad, hrát na „velké stolní“ konzoli a přitom na „malém ručním
handheldu/padu“. Protože je zrovna televize obsazená, protože se chcete
k hraní natáhnout, ideálně ještě ve vedlejší místnosti, ale kdo a jak
často to využívá? Když si chci něco zahrát, udělám si na to čas i prostor. A to
poslední co bych chtěl je krčit se někde v koutě a zírat na malý display.
Navíc nebude to fungovat u všech titulů, ne každý zároveň vlastní PS Vita a
vůbec… dejte pokoj, jdeme radši na hry.
Prvním předvedeným kouskem byl Knack, plošinovka a asi i
mlátička se stylizovanou grafikou. Dojmy? Nemám zrovna chuť si to zahrát, ani
kupovat kvůli tomu PS4. Docela nešťastná startovní ukázka, jakkoliv chápu, že
to z velké části bylo o fyzice – kterou na nové konzoli obstará Havok,
přičemž o výpočty se postará grafický čip, nikoliv CPU. Po stránce herní možná
nebude Knack špatný, evokuje trochu klasické Katamari Damacy, když hlavní
hrdina dokáže asimilovat okolní objekty a začlenit je do svého těla. Kreslená
grafika však není tak wow, jak by se na „první uvedenou PS4 hru“ asi slušelo.
Další přišli na řadu Guerilla Games a logicky tedy Killzone.
Pokračování s podtitulem Shadow Fall nepřekvapilo vůbec ničím a neslo se
přesně v onom „nové/staré hry v hezčí grafice“ duchu. V gameplay
ukázce, která možná byla a možná nebyla falešná – u Sony a zvlášť Killzone
člověk nikdy neví – nebylo k vidění nic, co by nezvládly (s horším
vizuálem) dnešní konzole. A ve stejné když ne ještě lepší grafice i písíčka. Už
dávno. Jednoduše moderní efektní a naskriptovaná FPS akce, hlavně ať je to
epické a skvěle to vypadá. Osobně bych rád viděl (a postrádám) lepší
implementaci a zapojení fyziky, propracovanější AI…, ale nic z toho ukázka
nenabídla.
Evolution Studios pro PS4 překvapivě nepřipravují nový
Motorstorm a nevrátili se ani do rallye světa WRC. Jejich novou hrou je Drive
Club, na první pohled závody ve stylu Project Gotham, na ten druhý spíš
konkurence pro sérii Test Drive. Údajně až PS4 technologie jim umožnila, po
dlouhých 10 letech čekání (vtipálci), přivést k životu tohle závodění
s důrazem na sociální aspekty. Co si pod tím představit? Těžko říct, asi
trochu obsáhlejší multiplayer, nezbytné žebříčky, sdružování v týmech,
neustálou rivalitu…, znáte to. Ukázka vypíchla hlavně grafiku, jak také jinak,
s detailně vymodelovanými auty a interiéry.
Trumfem má být též pohled z vlastních očí, použitý ať
už pro pobíhání kolem vozu, nebo při nasedání a rozhlížení se v něm. Neměl
totéž už Test Drive Unlimited? Ano měl, mimo jiného. A kolikrát se na tyhle
efektní animace asi podíváme, než je budeme odmačkávat? Maximálně desetkrát?
Nechci lidem z Evolution Studios kazit radost, ale objevují co už objevili Eden
Games v sérii TDU, včetně zmíněných online a družných prvků. A ti to
dokázali již v roce 2006 a na Xboxu 360. Hra samotná navíc po startu
vypadá úplně obyčejně, přičemž při řízení už se hlava v kokpitu ani nehne
– což je dost v kontrastu s předchozími záběry. Jsem ale zvědav na
jízdní model a půjde-li o otevřený svět, či uzavřené okruhy a tratě.
Tvůrci ze studia Sucker Punch předvedli na videu další
hrdinskou akci, se zcela neoriginální „sleduje vás Velký bratr, kamery jsou
všude a poslouchají i váš telefon“ myšlenkou. Nakonec se z toho vyloupnul
třetí inFamous, byť bez číslovky a s podtitulem Second Son. Ať už to bude
jen nějaká odbočka, nebo velké a rozmáchle míněné regulérní pokračování, partě
ze Sucker Punch není důvod nevěřit, první inFamous jsem si docela užil. A bylo
to právě technické zpracování a omezené možnosti konzole, kvůli kterým hra
chvílemi drhla. Větší výkon a spousta paměti proto budou pro vývojáře
požehnáním. Takže jo, tohle bude dobré a snad můžeme čekat i lepší zapojení té
fyziky, ať to není zase jen o efektech, polygonech a texturách.
Ovšem až teprve Jonathan Blow, a jeho projekt The Witness,
mi způsobil první skutečné „tohle bych si rád zahrál, vypadá to na trochu něco
jiného, jako něco co tu (možná) ještě nebylo“ rozpoložení. Prostorová puzzle
hra, od autora Braidu, v zajímavém grafickém kabátě, který se mi kdo ví
proč (byla to ta oranžová barva?) v hlavě hned spojil s Journey. The
Witness je prostě jiná a s ničím si ji nespletete, což se o spoustě
dalších her říct nedá. Není divu, že má člověk hned nutkání si zahrát – aneb
pravý opak Killzone, inFamous a spol, které už tak nějak známe, máme a vlastně
nemají čím překvapit.
Málem to samé se dá říct i na adresu Davida Cage. Přestože
jeho hry nejsou jako přes kopírák, pokaždé připomene emoce a staví stále na
tomtéž. Na silném příběhu a filmovém podání. Beyond pro PS3 už má zřejmě hotový
a tak přirozeně pracuje na potenciálních PS4 hitech. O kterých zatím nemá co
říct, uchýlil se proto k technologiím a pohledu do minulosti. Hrdina
z Nomad Soul měl 350 polygonů, ten z Fahrenheita už čtyřikrát víc,
Heavy Rain zatopil teprve pod kotlem a digitální Ellen Page si dopřává 30 tisíc
jako nic. Což je ale prd při možnostech PS4. Ano, všimli jsme si a chápeme,
předvedená demo-hlava vypadala samozřejmě fajn. Základem jsou ale stejně herci,
kteří to nahrají a dodají emoce. Hra jako taková (tak trochu adventura, tak
trochu interaktivní film) se v zásadě nemění.
I pánové z Media Molecule, to jsou ti od Little Big Planet,
jsou z možností PS4 paf. Jak jinak. Mají hodně rádi také Move a to co
ukázali… bylo zvláštní. Nejprve vypadali jako loutkoherci, později i jako
hudebníci, při pohybovém ovládání dvou virtuálních postaviček. Ve finále vyleze
z jejich hry asi nějaká hodně kreativní (kreslení, sochání, skládání…) a
možná i zábavná hříčka pro ty mladší z nás, napůl seriózní gamesa, napůl
technologické demo toho co všechno dnes technologie nabízejí. Ještě kdyby to
tak někdo dokázal pořádně a smysluplně využít.
Nadšení a ve fázi hledání jsou z PS4 také
v Japonsku. Člověk z Capcomu drmolil cosi o jejich novém enginu Panta
Rhei a že je super-speciál, aby nakonec promítl záběry ze hry Deep Down. Jakési
fantasy mlátičky a nové značky, což ale ještě neznamená, že vám nepřipomene
starou značku. Leckomu se patrně vybavilo Dragon's Dogma. Oni už ani ty rendery
nedokážou udělat tak, aby vypadaly jako „gameplay videa“, to zas běželo hlavou
mně. Při pohledu na animaci, do které někdo přilepil několik ikonek. Rovněž ve
Square Enix jsou z PS4 potěšeni a jelikož jsou známí díky Final Fantasy,
nutně nás čeká spojení FF a PS4. Ukázku Agni's Philosophy jsme sice už viděli,
ale proč se nepodívat znovu.
Watch Dogs budou překvapivě next-gen, no to se podívejme!
Vloni se na E3 říkalo něco jiného, ale je docela možné, že to vydají úplně na
všechno. Nikdo neví. Lehké nadšení jsem nad hrou projevil už při minulé E3 Ubi
tiskovce, nebudu se tudíž opakovat. Nicméně druhá ukázka už nebyla takové
terno, ačkoliv hra vypadá a působí pořád dobře, tahle mise byla hodně podobná
té první. Doufám, že celek bude různorodější a s několika možnostmi jak
řešit problémy, hledat lidi, unikat z místa činu…, snad to nebude
nalinkované, připravené a předem přesně nadesignované.
Diablo III. A Blizzard! Spolu se Sony prý chtějí ovládnout
svět. Hezké. Ale tak jo, proč ne. Kdo si tuhle starší, a podle mnohých ne
zrovna povedenou, hru ještě neměl šanci zahrát – protože je prostě kovaným
konzolistou – teď tu šanci konečně mít bude. S gamepadem to sice nechci
vidět, natož pak ovládat, ale ta možnost tu zkrátka je. Diablo III na
konzolích, víc říkat netřeba. Kromě PS4 vyjde překvapivě i pro PS3, sice
s křížkem po funuse, ale dobře, no.
Ukázali se i Activision a pod jejich křídli Bungie. Jistě,
ani novinková Destiny nemůže PS4 ignorovat. První otázka, zda-li ze hry ukážou
víc než doposud, byla zodpovězena záhy. Ano, nějaké záběry přímo z hraní
v traileru proběhly. Ale nic určitého, čeho by se dalo chytit a rozvášnit
se v nějakých spekulacích. Zvědav jsem na PC verzi, bude-li či nebude-li.
Zvlášť po odvážném prohlášení někoho z Bungie, jak je myš a klávesnice pro
střílečky téměř nepoužitelná. Asi něco na způsob Codies a jejich „kokpit
v závodních hrách nikdo neřeší“.
Resumé? Ani nadšení, ani zklamání. Konečně představení
PlayStation 4 bylo téměř na chlup takové jak jsem čekal. Jestli bude
k vidění i sama konzole, jestli poznáme její HW, cenu a datum uvedení jsem
neřešil, ostatně Sony má pořád dost času a není to ani podstatné. I
z pohledu konkurence je lepší nic zatím neprozrazovat. A hry?
Podle předpokladu, viděli jsme vesměs totéž co na stávající
generaci, díky větší paměti a výkonnějším čipům ale o něco obsáhlejší a hlavně
v hezčí grafice. O tu přece jde až v první řade. ;) Otázkou zůstává
kde jsou ty nové IP, co se mají podle kravaťáků šanci prosadit právě (a skoro
jen a pouze) s příchodem nového hardwaru? Launch hry by měly být nejen o
pokračováních ve vypulírovaném kabátě, ale také o novinkách, které půjdou
s kůží na trh a budou jakože hrozně riskovat ve snaze se zalíbit a získat
si publikum.
Ve skutečnosti je to stejně především o kvalitě, nebo by alespoň mělo být.
Hry jsou dobré a špatné, jak se jmenují a vyjdou-li záhy, nebo až na sklonku
života konzole je celkem fuk. Jsou IP které si drží svoji kvalitu a znám série,
které jsou díl od dílu horší. Při startu konzole se jednoduše prodá kde co, i
lehký nadprůměr, když konkurence není nijak početná. Uvidíme s čím se na
PS4 vytasí ostatní a jak mohutný ten line-up nakonec bude.
1 komentářů:
Psaní komentářůDíky za článek. Právě Playstation 4 jsem si pořídil před pár měsíci a musím říct, že zatím jsem s ním nadmíru spokojen. Dřív jsem hrál hry hlavně na PC, ale na PS4 jsem si velmi rychle zvykl. Docela teď ještě uvažuji nad tím, že bych si k němu koupil i takové ty VR brýle Před pár dny jsem si je měl možnost vyzkoušet a byl to super zážitek. :)
ReagovatConversionConversion EmoticonEmoticon