PlayStation 4 bude nejlepší konzolí na světě! Bude totiž písíčkem.

22. února 2013 - V noci na čtvrtek proběhlo v New Yorku oficiální ohlášení PlayStation 4. Vlastně doslova, jen ohlášení, protože na představení samotné konzole a další upřesňující informace vůbec nedošlo. Kvitovat každopádně nutno svižný začátek konference, kdy si Sony odpustila obvyklé úvodní zdržovačky. Loučící se PS3 i PS Vita (jakkoli ta zdaleka nekončí) rychle odbyla a logo PlayStation 4 rozzářila na plátně hned v prvních minutách. Díky množství spekulací a leaků nepřekvapilo ani odtajnění architektury, PS4 bude prostě písíčko. S osmijádrovým procesorem, nijak zvlášť specifikovaným grafickým čipem od ATI a 8GB sdílené paměti.


Což je první dobrá zpráva, osm giga by mělo chvíli vydržet. Pozitivní je i zmoudření Sony co se stavby konzole týče, tentokrát jednoduše chtějí vyjít vývojářům vstříc, už žádné nestandardní kejkle s pamětí, procesory…, PS4 bude zkrátka tvůrcům přístupná. A navíc i levná, když se použitím „toho co už je“ ušetřily finance na vývoj. Stinnou stránkou je pak ne zrovna úchvatný předpokládaný výkon, speciálně grafika, respektive zvolený čip, zažívala největší slávu pár let zpátky.  

Ale teď už zatleskejme ovladači! No vážně, nedělám si srandu, jakkoliv ta naplánovaná pauza pro reakci publika srandovní byla. Příště se možná diváci v sále budou modlit a klanět inovované Move bambuli. Ovšem tentokrát to byl gamepad, rovněž prozrazený pár dní nazpět, jemuž vévodí především nová touchpad ploška. Jinak je to vlastně DualShock po faceliftu, pár tlačítek ubylo, pár nových se objevilo…, přední straně dominuje poziční světlo, kterým se ovladač bude hlásit na PS4 Eye kamerku. Ta byla fakticky zdvojená, čímž Sony představila svou verzi Kinectu, ale díky prostorovému snímání je to nutnost, jen jedno digitální oko nestačí.

Další kapitolou konference bylo naneštěstí sdílení a socializace, když nastoupil David Perry. Sony koupila Gaikai a Sony má novou konzoli, co je vlastně PC. Takže všechno požene přes cloud (po síti si zahrajeme dema, zavzpomínáme na PSX, PS2 a PS3 klasiky, vyzkoušíme nové hry před nákupem, nakoukneme kamarádům přes rameno co zrovna paří, poradíme jim když náhodou zakysnou, nebo se rovnou připojíme a budeme hrát společně…) inu streamováním obsahu je možné ledacos. A jelikož se PS4 stala písíčkem, nabídne i spoustu dalších věcí, které PC dávno umějí.


Típání obrázků, záznam a upload videí, stahování na pozadí, komentování příspěvků a výkonů přátel, lajkování, zobrazování obsahu na míru, když vám konzole přednostně servíruje to co se líbí a co by vás mělo zajímat…, zkrátka naprosto běžné záležitosti. Pro konzole ale nové, revoluční, úžasné, neodolatelné… a tak dál. Svým způsobem je to nutnost a doba si to žádá, hráči holt mají občas potřebu se družit, streamování rovněž elegantně vyřeší zpětnou nekompatibilitu a další věci. To by tak hrálo, aby si hráči dál hráli staré hry, co už mají nakoupené z dřívějška. Jen tak zdarma a zbůhdarma. Hezky znova zaplatit a znova si je koupit do/pro PS4, tyhle videohry nejsou žádná charita!

Trendem je i streamování z velké na malou, ať už obrazovky, nebo konzole. Uměla to částečně už PS3 a PS handheldy, umí to i Nintendo Wii U, dělá na tom Nvidia se svou gamepado-konzolí Shield a mnozí další, PS4 proto logicky nemůže zaostávat. Remote Play je v zásadě dobrý nápad, hrát na „velké stolní“ konzoli a přitom na „malém ručním handheldu/padu“. Protože je zrovna televize obsazená, protože se chcete k hraní natáhnout, ideálně ještě ve vedlejší místnosti, ale kdo a jak často to využívá? Když si chci něco zahrát, udělám si na to čas i prostor. A to poslední co bych chtěl je krčit se někde v koutě a zírat na malý display. Navíc nebude to fungovat u všech titulů, ne každý zároveň vlastní PS Vita a vůbec… dejte pokoj, jdeme radši na hry.


Prvním předvedeným kouskem byl Knack, plošinovka a asi i mlátička se stylizovanou grafikou. Dojmy? Nemám zrovna chuť si to zahrát, ani kupovat kvůli tomu PS4. Docela nešťastná startovní ukázka, jakkoliv chápu, že to z velké části bylo o fyzice – kterou na nové konzoli obstará Havok, přičemž o výpočty se postará grafický čip, nikoliv CPU. Po stránce herní možná nebude Knack špatný, evokuje trochu klasické Katamari Damacy, když hlavní hrdina dokáže asimilovat okolní objekty a začlenit je do svého těla. Kreslená grafika však není tak wow, jak by se na „první uvedenou PS4 hru“ asi slušelo.

Další přišli na řadu Guerilla Games a logicky tedy Killzone. Pokračování s podtitulem Shadow Fall nepřekvapilo vůbec ničím a neslo se přesně v onom „nové/staré hry v hezčí grafice“ duchu. V gameplay ukázce, která možná byla a možná nebyla falešná – u Sony a zvlášť Killzone člověk nikdy neví – nebylo k vidění nic, co by nezvládly (s horším vizuálem) dnešní konzole. A ve stejné když ne ještě lepší grafice i písíčka. Už dávno. Jednoduše moderní efektní a naskriptovaná FPS akce, hlavně ať je to epické a skvěle to vypadá. Osobně bych rád viděl (a postrádám) lepší implementaci a zapojení fyziky, propracovanější AI…, ale nic z toho ukázka nenabídla.

Evolution Studios pro PS4 překvapivě nepřipravují nový Motorstorm a nevrátili se ani do rallye světa WRC. Jejich novou hrou je Drive Club, na první pohled závody ve stylu Project Gotham, na ten druhý spíš konkurence pro sérii Test Drive. Údajně až PS4 technologie jim umožnila, po dlouhých 10 letech čekání (vtipálci), přivést k životu tohle závodění s důrazem na sociální aspekty. Co si pod tím představit? Těžko říct, asi trochu obsáhlejší multiplayer, nezbytné žebříčky, sdružování v týmech, neustálou rivalitu…, znáte to. Ukázka vypíchla hlavně grafiku, jak také jinak, s detailně vymodelovanými auty a interiéry.


Trumfem má být též pohled z vlastních očí, použitý ať už pro pobíhání kolem vozu, nebo při nasedání a rozhlížení se v něm. Neměl totéž už Test Drive Unlimited? Ano měl, mimo jiného. A kolikrát se na tyhle efektní animace asi podíváme, než je budeme odmačkávat? Maximálně desetkrát? Nechci lidem z Evolution Studios kazit radost, ale objevují co už objevili Eden Games v sérii TDU, včetně zmíněných online a družných prvků. A ti to dokázali již v roce 2006 a na Xboxu 360. Hra samotná navíc po startu vypadá úplně obyčejně, přičemž při řízení už se hlava v kokpitu ani nehne – což je dost v kontrastu s předchozími záběry. Jsem ale zvědav na jízdní model a půjde-li o otevřený svět, či uzavřené okruhy a tratě.          

Tvůrci ze studia Sucker Punch předvedli na videu další hrdinskou akci, se zcela neoriginální „sleduje vás Velký bratr, kamery jsou všude a poslouchají i váš telefon“ myšlenkou. Nakonec se z toho vyloupnul třetí inFamous, byť bez číslovky a s podtitulem Second Son. Ať už to bude jen nějaká odbočka, nebo velké a rozmáchle míněné regulérní pokračování, partě ze Sucker Punch není důvod nevěřit, první inFamous jsem si docela užil. A bylo to právě technické zpracování a omezené možnosti konzole, kvůli kterým hra chvílemi drhla. Větší výkon a spousta paměti proto budou pro vývojáře požehnáním. Takže jo, tohle bude dobré a snad můžeme čekat i lepší zapojení té fyziky, ať to není zase jen o efektech, polygonech a texturách.


Ovšem až teprve Jonathan Blow, a jeho projekt The Witness, mi způsobil první skutečné „tohle bych si rád zahrál, vypadá to na trochu něco jiného, jako něco co tu (možná) ještě nebylo“ rozpoložení. Prostorová puzzle hra, od autora Braidu, v zajímavém grafickém kabátě, který se mi kdo ví proč (byla to ta oranžová barva?) v hlavě hned spojil s Journey. The Witness je prostě jiná a s ničím si ji nespletete, což se o spoustě dalších her říct nedá. Není divu, že má člověk hned nutkání si zahrát – aneb pravý opak Killzone, inFamous a spol, které už tak nějak známe, máme a vlastně nemají čím překvapit.

Málem to samé se dá říct i na adresu Davida Cage. Přestože jeho hry nejsou jako přes kopírák, pokaždé připomene emoce a staví stále na tomtéž. Na silném příběhu a filmovém podání. Beyond pro PS3 už má zřejmě hotový a tak přirozeně pracuje na potenciálních PS4 hitech. O kterých zatím nemá co říct, uchýlil se proto k technologiím a pohledu do minulosti. Hrdina z Nomad Soul měl 350 polygonů, ten z Fahrenheita už čtyřikrát víc, Heavy Rain zatopil teprve pod kotlem a digitální Ellen Page si dopřává 30 tisíc jako nic. Což je ale prd při možnostech PS4. Ano, všimli jsme si a chápeme, předvedená demo-hlava vypadala samozřejmě fajn. Základem jsou ale stejně herci, kteří to nahrají a dodají emoce. Hra jako taková (tak trochu adventura, tak trochu interaktivní film) se v zásadě nemění.


I pánové z Media Molecule, to jsou ti od Little Big Planet, jsou z možností PS4 paf. Jak jinak. Mají hodně rádi také Move a to co ukázali… bylo zvláštní. Nejprve vypadali jako loutkoherci, později i jako hudebníci, při pohybovém ovládání dvou virtuálních postaviček. Ve finále vyleze z jejich hry asi nějaká hodně kreativní (kreslení, sochání, skládání…) a možná i zábavná hříčka pro ty mladší z nás, napůl seriózní gamesa, napůl technologické demo toho co všechno dnes technologie nabízejí. Ještě kdyby to tak někdo dokázal pořádně a smysluplně využít.

Nadšení a ve fázi hledání jsou z PS4 také v Japonsku. Člověk z Capcomu drmolil cosi o jejich novém enginu Panta Rhei a že je super-speciál, aby nakonec promítl záběry ze hry Deep Down. Jakési fantasy mlátičky a nové značky, což ale ještě neznamená, že vám nepřipomene starou značku. Leckomu se patrně vybavilo Dragon's Dogma. Oni už ani ty rendery nedokážou udělat tak, aby vypadaly jako „gameplay videa“, to zas běželo hlavou mně. Při pohledu na animaci, do které někdo přilepil několik ikonek. Rovněž ve Square Enix jsou z PS4 potěšeni a jelikož jsou známí díky Final Fantasy, nutně nás čeká spojení FF a PS4. Ukázku Agni's Philosophy jsme sice už viděli, ale proč se nepodívat znovu.

Watch Dogs budou překvapivě next-gen, no to se podívejme! Vloni se na E3 říkalo něco jiného, ale je docela možné, že to vydají úplně na všechno. Nikdo neví. Lehké nadšení jsem nad hrou projevil už při minulé E3 Ubi tiskovce, nebudu se tudíž opakovat. Nicméně druhá ukázka už nebyla takové terno, ačkoliv hra vypadá a působí pořád dobře, tahle mise byla hodně podobná té první. Doufám, že celek bude různorodější a s několika možnostmi jak řešit problémy, hledat lidi, unikat z místa činu…, snad to nebude nalinkované, připravené a předem přesně nadesignované.


Diablo III. A Blizzard! Spolu se Sony prý chtějí ovládnout svět. Hezké. Ale tak jo, proč ne. Kdo si tuhle starší, a podle mnohých ne zrovna povedenou, hru ještě neměl šanci zahrát – protože je prostě kovaným konzolistou – teď tu šanci konečně mít bude. S gamepadem to sice nechci vidět, natož pak ovládat, ale ta možnost tu zkrátka je. Diablo III na konzolích, víc říkat netřeba. Kromě PS4 vyjde překvapivě i pro PS3, sice s křížkem po funuse, ale dobře, no.

Ukázali se i Activision a pod jejich křídli Bungie. Jistě, ani novinková Destiny nemůže PS4 ignorovat. První otázka, zda-li ze hry ukážou víc než doposud, byla zodpovězena záhy. Ano, nějaké záběry přímo z hraní v traileru proběhly. Ale nic určitého, čeho by se dalo chytit a rozvášnit se v nějakých spekulacích. Zvědav jsem na PC verzi, bude-li či nebude-li. Zvlášť po odvážném prohlášení někoho z Bungie, jak je myš a klávesnice pro střílečky téměř nepoužitelná. Asi něco na způsob Codies a jejich „kokpit v závodních hrách nikdo neřeší“.

Resumé? Ani nadšení, ani zklamání. Konečně představení PlayStation 4 bylo téměř na chlup takové jak jsem čekal. Jestli bude k vidění i sama konzole, jestli poznáme její HW, cenu a datum uvedení jsem neřešil, ostatně Sony má pořád dost času a není to ani podstatné. I z pohledu konkurence je lepší nic zatím neprozrazovat. A hry?


Podle předpokladu, viděli jsme vesměs totéž co na stávající generaci, díky větší paměti a výkonnějším čipům ale o něco obsáhlejší a hlavně v hezčí grafice. O tu přece jde až v první řade. ;) Otázkou zůstává kde jsou ty nové IP, co se mají podle kravaťáků šanci prosadit právě (a skoro jen a pouze) s příchodem nového hardwaru? Launch hry by měly být nejen o pokračováních ve vypulírovaném kabátě, ale také o novinkách, které půjdou s kůží na trh a budou jakože hrozně riskovat ve snaze se zalíbit a získat si publikum.

Ve skutečnosti je to stejně především o kvalitě, nebo by alespoň mělo být. Hry jsou dobré a špatné, jak se jmenují a vyjdou-li záhy, nebo až na sklonku života konzole je celkem fuk. Jsou IP které si drží svoji kvalitu a znám série, které jsou díl od dílu horší. Při startu konzole se jednoduše prodá kde co, i lehký nadprůměr, když konkurence není nijak početná. Uvidíme s čím se na PS4 vytasí ostatní a jak mohutný ten line-up nakonec bude.

1 komentářů:

Psaní komentářů
12. srpna 2020 v 17:20 delete

Díky za článek. Právě Playstation 4 jsem si pořídil před pár měsíci a musím říct, že zatím jsem s ním nadmíru spokojen. Dřív jsem hrál hry hlavně na PC, ale na PS4 jsem si velmi rychle zvykl. Docela teď ještě uvažuji nad tím, že bych si k němu koupil i takové ty VR brýle Před pár dny jsem si je měl možnost vyzkoušet a byl to super zážitek. :)

Reagovat
avatar